Веднъж на 10000 години - Невиждана Космическа Вълна Над Земята

„GRB 221009A вероятно е най-яркият взрив в рентгенови и гама-лъчи, случил се от началото на човешката цивилизация“, казва Ерик Бърнс, асистент-професор по физика и астрономия в Университета на щата Луизиана в Батън Руж. Той ръководи анализ на около 7,000 GRB – предимно открити от Гама-лъчевия космически телескоп на NASA и руския инструмент Конус на космическия апарат Уинд на NASA – за да установи колко често могат да се случват такива ярки събития. Техният отговор: веднъж на всеки 10,000 години.

В началото на октомври миналата година, учени откриха изключително мощен гама-лъчев взрив в атмосферата на Земята, на около 500 километра над повърхността. Този взрив, наречен GRB 221009A, е най-силният от своя вид, засечен досега.

Гама-лъчевите взривове (GRB) са краткотрайни, но изключително ярки светлинни изригвания. Те са най-енергийната форма на светлина и въпреки краткотрайността си, могат да бъдат много по-ярки от суперновите и дори от слънцето. Тези явления са открити през 60-те години на миналия век и продължават да вълнуват учените с тайнствената си природа.

Изследването на GRB 221009A е проведено от международен екип, ръководен от д-р Стефано Пиерсанти от Университета в Л'Акуила, Италия. Откритието е направено с помощта на космическите телескопи Fermi и Swift на NASA, както и INTEGRAL на Европейската космическа агенция.

Според учените, този взрив е причинил значителни смущения в йоносферата на Земята - слой от атмосферата, който е от решаващо значение за защитата на планетата от вредното космическо лъчение и за радиокомуникацията. В момента все още не е ясно какви точно щети са нанесени на йоносферата.

Интересен факт е, че GRB 221009A е продължил около седем минути, но е бил засечен за повече от 10 часа след първоначалното му откриване. Източникът на взрива е в съзвездието Стрелец и се предполага, че е пътувал около 1,9 милиарда години, за да достигне до Земята.

Следствието от този GRB показва, че е имало значително увеличение на електронното съдържание в йоносферата, засечено от GNSS приемници, разположени на Земята. Това подсказва, че гама-лъчевият взрив е бил причината за тези изменения.

Това откритие не само подчертава мощта на космическите явления, но също така подсказва за потенциални рискове за нашата планета от подобни космически събития в бъдеще.

Как Космически Гама-лъчев Взрив Близо до Земята Може да Ни Застроши: Научните Подробности за GRB 221009A

През октомври 2022 г., Земята преживя нещо невиждано - гигантски гама-лъчев взрив, белязал атмосферата ни като никога досега. Научете повече за това зашеметяващо явление, което може да промени начина, по който разбираме космическите заплахи.

1. Невиждана Мощ: Наречен GRB 221009A, този взрив е най-силният, открит някога. Осветяващ небето за седем минути, той беше засечен от космически телескопи на NASA и ESA, озарявайки йоносферата на Земята на височина до 500 километра.

2. Загадъчна Природа: Гама-лъчевите взривове са едни от най-мистериозните и енергийни явления във Вселената. Те са много по-ярки от суперновите и дори от самото слънце. Но какво точно ги предизвиква? Отговорът все още е скрит в дълбините на космоса.

3. Потенциална Заплаха: Ако подобен взрив се случи по-близо до Земята, последствията могат да бъдат катастрофални. Учените предупреждават, че такъв сценарий би могъл да унищожи озоновия слой, който ни защитава от вредните ултравиолетови лъчи. Това би изложило живота на Земята на сериозен риск.

4. Редки, но Опасни: Въпреки че подобни събития са изключително редки, те не са невъзможни. Науката ни напомня, че Вселената е пълна с неочаквани и мощни явления, които могат да имат пряко влияние върху нашата планета.

Откритието на GRB 221009A не е просто научен курьоз, а важно напомняне за непредсказуемостта и величието на космоса. Нека тази невероятна история бъде предупреждение и урок за нас всички - вселената все още крие много тайни, а някои от тях могат директно да засегнат нашия свят.

Източници:

5